“შეაჩერე კორუფცია” მორიგ კვლევას აქვეყნებს, რომელსაც “ალია” უცვლელად გთავაზობთ:
“გვინდა ყურადღება გავამახვილოთ ერთ საინტერესო შესყიდვაზე, რომელიც არა ერთხელ აღმოჩნდა ინტერესის ობიექტივშიც და გავარკვოთ, რასთან გვაქვს საქმე:
კომპანიის შეცდომასთან/დანაშაულთან, რადგან, პირველ რიგში, სწორედ კომპანის ხელმძღვანელებზე იყო აქცენტი გაკეთებული, თუ სისტემურ პრობლემებთან, რომლებიც ინტენსიურად იჩენს თავს პროექტირებისა და სამუშაოების დაგეგმვისას.
2020 წლის 7 ივლისს შესყიდვა გამოაცხადა საქართველოს რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის სამინისტროს საქართველოს საავტომობილო გზების დეპარტამენტმა.
პროექტი ითვალისწინებდა ქალაქ ქუთაისის მუნიციპალიტეტში წერეთლის ქუჩის 2.8 კილომეტრიანი მონაკვეთის სარეაბილიტაციო სამუშაოებს (NAT200009623)
საწყისი ფასი იყო 7`977`570 ლარი.
მონაწილეობდა ორი კომპანია.
გაიმარჯვა შპს ბლექ სი გრუპმა 6`940`485 ლარით.
ხელშეკრულება გაფორმდა 2020 წლის 14 აგვსტოს.
პირველ ცვლილებაში (2020, 16 სექტემბერი; #1,2) აღნიშნულია, რომ შემსყიდველს და მიმწოდებელს შორის 2020 წლის14 აგვისტოს გაფორმებულ ხელშეკრულებას უნდა დამატებოდა სამუშაოების შესრულების კორექტირებული გეგმა-გრაფიკი:
საწყისი ფასი: 952 370,69 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 123 797,44 ლარი
თავი II – სანიაღვრე სისტემა
საწყისი ფასი: 1 040 198,28 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 227 433,97 ლარი
თავი III – ტროტუარების მოპირკეთება
საწყისი ფასი: 1 685 411.13 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 988 785,12 ლარი
თავი IV – საგზაო სამოსი
საწყისი ფასი: 1 468 590,62 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 732 936,93
თავი V – გზის კუთვნილება მიერთებები და ეზოებთან მისასვლელები
საწყისი ფასი: 157 787,63 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 186 189,40 ლარი
თავი VI. საგზაო ნიშნები და მონიშვნა
საწყისი ფასი: 35 369,18 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 41 735, 63 ლარი
თავი VII – სხვადასხვა სამუშაოები
საწყისი ფასი: 261 955,06 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 309 106,97 ლარი
მომდევნო ცვლილება (#3,4,5) განხორციელდა 2020 წლის 30 ნოემბერს.
ცვლილებაში აღნიშნულია, რომ სამუშაოების წარმოების პროცესში გამოვლენილი დამატებით შესასრულებელი სამუშაოების ღირებულება შეადგენდა 1 262 663.51 ლარს (დღგ–ის ჩათვლით), საიდანაც 979 685.69 ლარის (დღგ–ის ჩათვლით) ღირებულების სამუშაოები დაფინანსდება ცვლილებების შედეგად მიღებული ეკონომიიდან, ხოლო დარჩენილი 282 977.82 ლარის (დღგ-ის ჩათვლით) ღირებულების სამუშაოები დაფინანსდებოდა ხელშეკრულებით განსაზღვრული გაუთვალისწინებელი სამუშაოების ლიმიტიდან, რომელიც შეადგენდა 330 499.27 ლარს დღგ–ის ჩათვლით.
შესაბამისად, გაუთვალისწინებელი სამუშაოების თანხა მცირდებოდა და ხდება 47 521.45 ლარი დღგ-ის ჩათვლით.
აქვე გთავაზობთ ცვლილებებს ხარჯთაღრიცხვაში:
თავი I – მოსამზადებელი, სადემონტაჟო და მიწის სამუშაოები
საწყისი ფასი: 952 370,69 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 123 797,44 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 1 043 113,78 ლარი
თავი II – სანიაღვრე სისტემა
საწყისი ფასი: 1 040 198,28 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 227 433,97 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 926 210,19 ლარი
თავი III – ტროტუარების მოპირკეთება
საწყისი ფასი: 1 685 411.13 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 988 785,12 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 1 685 411.13 ლარი
თავი IV – საგზაო სამოსი
საწყისი ფასი: 1 468 590,62 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 732 936,93 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 1 731 647,33 ლარი
თავი V – გზის კუთვნილება მიერთებები და ეზოებთან მისასვლელები
საწყისი ფასი: 157 787,63 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 186 189,40 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 157 787,63 ლარი
თავი VI. საგზაო ნიშნები და მონიშვნა
საწყისი ფასი: 35 369,18 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 41 735, 63 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 35 369,18 ლარი
თავი VII – სხვადასხვა სამუშაოები
საწყისი ფასი: 261 955,06 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 309 106,97 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 261 955,06 ლარი
2021 წლის 18 მარტს კვლავ ხორციელდება ცვლილება (#6)
ამჯერად სამუშაოების დასრულების მიზნით მიმწოდებელს მიეცა დამატებითი ვადა 2021 წლის 30 ივნისის ჩათვლით (საწყის ეტაპზე პროექტის დასრულება იგეგმებოდა 17.06.2021 წელს).
ასევე იცვლება გეგმა გრაფიკიც და ყალიბდება შემდეგი სახით:
თავი I – მოსამზადებელი, სადემონტაჟო და მიწის სამუშაოები
საწყისი ფასი: 952 370,69 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 123 797,44 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 1 043 113,78 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 1 230 874,26 ლარი
თავი II – სანიაღვრე სისტემა
საწყისი ფასი: 1 040 198,28 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 227 433,97 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 926 210,19 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 1 092 928,02 ლარი
თავი III – ტროტუარების მოპირკეთება
საწყისი ფასი: 1 685 411.13 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 988 785,12 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 1 685 411.13 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 1 988 785,13 ლარი
თავი IV – საგზაო სამოსი
საწყისი ფასი: 1 468 590,62 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 732 936,93 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 1 731 647,33 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 2 043 343,85 ლარი
თავი V – გზის კუთვნილება მიერთებები და ეზოებთან მისასვლელები
საწყისი ფასი: 157 787,63 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 186 189,40 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 157 787,63 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 186 189,40 ლარი
თავი VI. საგზაო ნიშნები და მონიშვნა
საწყისი ფასი: 35 369,18 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 41 735, 63 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 35 369,18 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 41 735, 63 ლარი
თავი VII – სხვადასხვა სამუშაოები
საწყისი ფასი: 261 955,06 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 309 106,97 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 261 955,06 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 309 106,97 ლარი
2021 წლის 11 ივნისს ფიქსირდება მორიგი ცვლილება (#8,9,10,11)
ამ ცვლილებების საფუძველზე შესასრულებელი სამუშაოების ჯამური ღირებულება უკვე შეადგენდა 5 841 483,95 ლარს, ნაცვლად 6 609 985,46 ლარისა. დამატებით შესასრულებელი სამუშაოების ღირებულება შეადგენდა 185 126.26 ლარს (დღგ-ის ჩათვლით), რომლის დაფინანსებაც ხდებოდა ცვლილებების შედეგად გამოთავისუფლებული თანხიდან, რაც შეადგენდა 185 138.47 ლარს (დღგ-ის ჩათვლით). ამრიგად, საერთო ეკონომია (გაუთვალისწინებელი სამუშაოებისათვის განსაზღვრული თანხის პროპორციულად შემცირების გათვალისწინებით) შეადგენდა 12.82 ლარს დღგ-ის ჩათვლით. შესაბამისად, ხელშეკრულების ღირებულება მცირდებოდა მიღებული ეკონომიის თანხის ოდენობით და იგი შეადგენდა 6 940 471.91 ლარს.
2021 წლის 28 ივნისის მონაცემებით (ცვლილება #12,13) სამუშაოს ვადები იცვლება და ამჯერად განისაზღვრება 2021 წლის 28 ივნისით.
ახალი გეგმა-გრაფიკის მიხედვით, სამუშაოს ღირებულებაა 6 892 951,06 ლარი, ნაცვლად 5 841 483,95 ლარისა.
2021 წლის 16 ივლისის ცვლილებებში (#14,15,16) აღნიშნულია, რომ სამუშაოების წარმოების პროცესში განსახორციელებელი ცვლილებების შედეგად, დამატებით შესასრულებელი სამუშაოების ღირებულება შეადგენს 506 284.26 ლარს (დღგ–ის ჩათვლით), საიდანაც 481 312.12 ლარის (დღგ–ის ჩათვლით) ღირებულების სამუშაოები დაფინანსდება ცვლილებების შედეგად მიღებული ეკონომიიდან, ხოლო დარჩენილი 24 972.14 ლარის (დღგ-ის ჩათვლით) ღირებულების სამუშაოები დაფინანსდება ხელშეკრულებით განსაზღვრული გაუთვალისწინებელი სამუშაოების ლიმიტიდან, რომელიც შეადგენს 47 520.84 ლარს დღგ–ის ჩათვლით.
შესაბამისად, გაუთვალისწინებელი სამუშაოების თანხა მცირდება და ხდება 22 548.70 ლარი დღგ-ის ჩათვლით.
2021 წლის 31 აგვისტოს ცვლილების მიხედვით (#17,18) ხელშეკრულების მოქმედების ვადა გრძელდება 2022 წლის 15 იანვრის ჩათვლით.
იცვლება გეგმა-გრაფიკიც:
თავი I – მოსამზადებელი, სადემონტაჟო და მიწის სამუშაოები
საწყისი ფასი: 952 370,69 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 123 797,44 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 1 043 113,78 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 1 230 874,26 ლარი
ფასი მორიგი (6) ცვლილების შემდეგ: 1 198 902,23 ლარი
თავი II – სანიაღვრე სისტემა
საწყისი ფასი: 1 040 198,28 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 227 433,97 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 926 210,19 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 1 092 928,02 ლარი
ფასი მორიგი (6) ცვლილების შემდეგ: 832 963,33 ლარი
თავი III – ტროტუარების მოპირკეთება
საწყისი ფასი: 1 685 411.13 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 988 785,12 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 1 685 411.13 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 1 988 785,13 ლარი
ფასი მორიგი (6) ცვლილების შემდეგ: 1 905 214,45 ლარი
თავი IV – საგზაო სამოსი
საწყისი ფასი: 1 468 590,62 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 1 732 936,93 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 1 731 647,33 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 2 043 343,85 ლარი
ფასი მორიგი (6) ცვლილების შემდეგ: 2 025 733,97 ლარი
თავი V – გზის კუთვნილება მიერთებები და ეზოებთან მისასვლელები
საწყისი ფასი: 157 787,63 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 186 189,40 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 157 787,63 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 186 189,40 ლარი
ფასი მორიგი (6) ცვლილების შემდეგ: 186 189,40 ლარი
თავი VI. საგზაო ნიშნები და მონიშვნა
საწყისი ფასი: 35 369,18 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 41 735, 63 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 35 369,18 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 41 735, 63 ლარი
ფასი მორიგი (6) ცვლილების შემდეგ: 41 735, 63 ლარი
თავი VII – სხვადასხვა სამუშაოები
საწყისი ფასი: 261 955,06 ლარი
ფასი ცვლილების შემდეგ: 309 106,97 ლარი
ფასი მორიგი ცვლილების შემდეგ: 261 955,06 ლარი
ფასი მორიგი (3) ცვლილების შემდეგ: 309 106,97 ლარი
ფასი მორიგი (6) ცვლილების შემდეგ: 176 423,45 ლარი
(ჩვენს ცხრილში არ არის აღნიშნული დამატებითი სამუშაოების ცვლილება)
2021 წლის 29 სექტემბერს ხორციელდება მორიგი ცვლილებები (#19, 20, 21).
აღნიშნულია, რომ სამუშაოების წარმოების პროცესში განსახორციელებელი ცვლილებების შედეგად, დამატებით შესასრულებელი სამუშაოების ღირებულება შეადგენს 1 104 945.80 ლარს (დღგ-ის ჩათვლით), საიდანაც 1 103 542.05 ლარის (დღგ-ის ჩათვლით) ღირებულების სამუშაოები დაფინანსდება ცვლილებების შედეგად მიღებული ეკონომიიდან, ხოლო დანარჩენი 1 403.75 ლარის ღირებულების სამუშაოები დაფინანსდება ხელშეკრულებით განსაზღვრული გაუთვალისწინებელი სამუშაოების ლიმიტიდან, რომელიც შეადგენს 22 548.70 ლარს (დღგ-ის ჩათვლით).
შესაბამისად, მცირდება გაუთვალისწინებელი სამუშაოების ლიმიტის ოდენობა და ხდება 21 144.95 ლარი დღგ-ის ჩათვლით.
2021 წლის 19 ოქტომბრის მონაცემებით (#22) ხელშეკრულების მოქმედების ვადა გრძელდება 2023 წლის 2 მარტის ჩათვლით.
2021 წლის 21 ოქტომბერს (#23) ვადა კორექტირდება და ფიქსირდება 2022 წლის 2 მარტი.
2021 წლის 28 ოქტომბერს ამ ეტაპისთვის ბოლო ცვლილება ხორციელდება (#24,25,26), რომელშიც აღნიშნულია, რომ დამატებით შესასრულებელი სამუშაოების ღირებულება შეადგენს 141 321.25 ლარს (დღგ–ის ჩათვლით), საიდანაც 140 773.82 ლარის (დღგ–ის ჩათვლით) ღირებულების სამუშაოები დაფინანსდება ცვლილებების შედეგად გამოთავისუფლებული თანხიდან, ხოლო დარჩენილი 547.43 ლარის (დღგ-ის ჩათვლით) ღირებულების სამუშაოები დაფინანსდება ხელშეკრულებით განსაზღვრული გაუთვალისწინებელი სამუშაოების ლიმიტიდან, რომელიც შეადგენს 21 144.95 ლარს (დღგ–ის ჩათვლით). შესაბამისად, გაუთვალისწინებელი სამუშაოების თანხა მცირდება და ხდება 20 597.52 ლარი დღგ-ის ჩათვლით.
ეს არის ერთ კონკრეტული პროექტის ისტორია, რომელიც იმიტომ გადმოვეცით ასეთი ფორმით, რომ თვალნათელი გამხდარყო ამ რუტინული პროცესის მთელი სირთულე.
თვალსაჩინოა რამდენიმე ფაქტი:
თუ გავითვალისწინებთ, რომ ღირებულებების ცვლილებები ძირითადად უკავშირდება მიწისქვეშა სამუშაოებს, აშკარაა, რომ პროექტირების პროცესში არ ან ძალიან ცუდად არის შესწავლილი ნიადაგი;
არ ან სუსტად არის ჩატარებული გეოლოგიური კვლევა.
ეს გარემოებები განაპრობებს პროექტის ცვლილებას, ბიუჯეტს დაგემვისას კი – თვალსაჩინო ხარვეზებს, ცდომილებებს, რასაც შეიძლება მოჰყვეს კომპანიის ზარალი როგორც დროის, ასევე მატერიალური რესურსის თვალსაზრისით.
კარგი იქნება, თუ იმასაც გავითვალისწინებთ, რომ ამ გარემოების გამო შეიძლება დაზარალდეს ათასობით ადამიანი, რომლებიც სამშენებლო კომპანიებში არიან დასაქმებულები.
გარდა ამისა, ინფრასტრუქტურული პროექტით მიღებული სარგებელი გვიან, ან არასრულყოფილი სახით აღწევს გადასახადების გადამხედელებამდე.
საყურადღებოა ისიც, რომ პროექტის კორექტირება ხორციელდება თავად კომპანიის ხარჯით.
ამავე დროს, რაც არანაკლებ საყურადღებოა, ამ გარემოებებმა შეიძლება განაპირობოს კომპანიის რეპუტაციისთვის ზიანის მიყენებაც, რადგან ხშირად არასწორი და ტენდენციური კრიტიკის ობიექტი ხდება.
მაგალითად, ხელისუფლების რომელიმე წარმომადგენელთან ირიბი კავშირის და სამშენებლო პროცესის გაჭიანურების უკიდერესად დილეტანტურად შეფასების ერთ ჭრილში განხილვის შემთხვევაში.
რეალურად, პრობლემა ბევრად უფრო სერიოზულია და საჭიროებს სიღრმისეულ ანალიზს, რადგან ეს პროცესი, ფაქტობრივად, სრულიად უყურადღებოდაა დატოვებული და, დარწმუნებული ვართ, ზიანიც ბევრად მასშტაბურია, ვიდრე შეიძლება ერთ შეხედვით ჩანდეს.
კომენტარები